روستایی که ستاره‌ها در آن دیدنی‌ترند


روستایی که ستاره‌ها در آن دیدنی‌ترند

روستایی که ستاره‌ها در آن دیدنی‌ترند

 روستای لاسیب یکی از روستاهای زیبای کویری است که در ۲۴کیلومتری اردستان در استان اصفهان و بر سر راه اردستان به اصفهان قرار دارد.

لاسیب با بافت قدیمی و قدمتی بسیار، از روستاهای تاریخی ایران به‌شمار می‌آید. جالب اینکه قدیمی‌ترین آسیاب آبی استان اصفهان نیز با قدمتی هزارساله در این روستا قرار دارد.

قدمت لاسیب به گفته افراد ساکن بسیار طولانی بوده و همچنین به نوشته کتاب اردستان‌نامه حتی به پیش از وجود شهر اردستان برمی‌گردد. نام روستای لاسیب از 2بخش تشکیل شده است. بخش اول (لا) به معنای قرار گرفتن در بین چیزی است که در اینجا به قرارگرفتن بین 2 دره اشاره دارد و بخش دوم (سیب) هم اقتباس از میوه معروف و فراوان این روستاست.

اما آنچه این روستا را به مکانی برای رصد ستارگان تبدیل کرده، ارتفاع زیاد آن از سطح دریاست؛ به‌عبارتی در این روستا نقاطی وجود دارند که شب‌ها در تاریکی مطلق فرو می‌روند و باتوجه به ارتفاع‌شان از سطح دریا، به مکانی مناسب برای رصد ستارگان تبدیل می‌شوند.

آثار تاریخی و مناظر دیدنی

این روستا به‌گونه‌ای میان کوه‌ها قرارگرفته که باغ‌ها و زمین‌های زراعی روستا در 2دامنه میانی واقع شده‌اند. همچنین میان دامنه کوه‌ها از یک‌طرف خانه‌های مسکونی و از طرف دیگر اماکن مقدس از جمله آستان مقدس امامزاده سرالدین‌(ع) فرزند امام موسی کاظم(ع) و برادر امام رضا (ع) قرار دارند.

از آثار تاریخی روستای لاسیب می‌توان به آسیاب آبی، مسجد روستا، امامزاده‌ای با سبک معماری قدیمی و کهن، قلعه روستا که ابتدای روستا واقع شده ولی به‌علت گذشت زمان هم‌اکنون فقط پایه‌های آن باقی مانده و همچنین تونل‌های زیرزمینی اشاره کرد. تونل‌های زیرزمینی این روستا در عصرهای گذشته به‌ این جهت حفر شده بودند که ساکنان برای درامان بودن از دست دشمنان و غارتگران بتوانند از دهانه ورودی آن- ابتدای روستا- داخل و از دهانه دیگر آن که در انتهای روستا بود خارج شوند.

محصولات

از محصولات باغ‌های این روستا می‌توان به توت، انگور، آلوچه، زردآلو، قیسی، گردو، بادام و میوه اصلی این روستا که نام این روستا هم از آن اقتباس شده، یعنی سیب اشاره کرد. آب روستای لاسیب از قناتی که سرچشمه آن در کوه‌های اطراف آن است، تامین می‌شود و آبیاری مزارع و باغات در این روستا به روش سنتی، یعنی انتقال آب از قنات به استخر ذخیره آب و از استخر به جوی‌ها و باغات صورت می‌گیرد.

در سال‌های گذشته جمعیت این روستا در حدود ۵۰ خانوار بود اما در چند سال اخیر به‌علت وجود مشکلات بی‌شمار، جمعیت این روستا بسیار کم و در حدود ۲۰‌خانوار شده ‌است که اغلب سالمند هستند.



آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: